به گزارش پایگاه خبری دیار کارون ؛ خداوند متعال در آیه اول سوره مبارکه قلم به قلم سوگند یاد می کند و می فرماید:
ن وَالقلَمِ وَمَا یَسطُرُونَ ن، سوگند به قلم و آنچه می نویسند
این مسئله بیانگر و مبین رسالت خطیر قلم در دین اسلام است و به روشنی اهمیت نوشتن را به مخاطب می رساند.
رسالت فرهنگی خبرنگاری و خبر نویسی یکی از رسالت هایی است که به لحاظ اثر گذاری گسترده بر آحاد جامعه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است تا جایی که رسانه ها را یکی از ارکان جداناشدنی دموکراسی می خوانند چرا که در حساس ترین بزنگاه های تاریخی نقش پر رنگ رسانه ها در تزریق و اثرگذاری اخبار و افکار بر جامعه بیشتر مشخص می شود.
در جامعه امروز که دنیا را همچون دهکده ای جهانی توصیف می کنند و هر ثانیه افنجاری از اخبار رنگارنگ گوش و چشم مخاطبین را می نوازد بیشتر می توان به تاثیر رسانه ها بر عموم مردم و حتی مسئولین پی برد.

اقتصاد رسانه مورد کم توجهی مسئولین قرار گرفته است
یکی از مسائلی که متاسفانه در سال های اخیر از سوی مسئولین و قانون گذاران کمتر مورد توجه قرار گرفته است اقتصاد رسانه است
این مسئله باعث به وجود آمدن خلاهایی در جامعه رسانه ای شده است که این خلاها و نارسایی ها می تواند اهالی رسانه را از مسیر رسالت فرهنگی و مسئولیت اجتماعی و حرفه ای خود دور کند.
توهین و بی حرمتی زیبنده جامعه خبری و رسالت فرهنگی نیست
شاید در برخی مشاغل و کسب و کارها توهین و الفاظ ناشایست امری عجیب به حساب نیاید و در روزمرگی اذهان فراموش شود اما وقتی کسی به عنوان خبرنگار، نویسنده، عکاس یا هنرمند در جامعه مطبوعاتی یک کشور اسلامی مشغول فعالیت است نمی تواند به خود این اجازه را بدهد که هر زمان دلش خواست با هر ادبیاتی مسئولین یا هم صنفان خود را مورد خطاب یا تمسخر قرار دهد.
اصول حرفه ای ایجاب می کند که یک خبرنگار در وهله اول امانت دار صحیح گفته ها و نقل قول های مصاحبه شوندگان و نگارنده حقایق باشد و به هیچ وجه به خود اجازه تفسیر به رای ندهد و در همه حال خود را مدافع حقوق عامه مردم تلقی کند.
خبرنگار نباید به خاطر منافع شخصی مدافع اعمال ناشایست گروه یا حزبی باشد و همیشه باید تلاش کند تا خبر یا تحلیلی که منتشر می کند دارای صدق گفتار و حقیقت باشد و نتیجه انتشار این خبر پیشرفت منطقه ای و کشوری و رفع نارسایی ها و کمبودهای مادی و معنوی در جامعه ی گروه هدف و مخاطبین این نوشتار باشد.
بی اخلاقی های انتخاباتی نتیجه ای جز کم ارزش شدن انسان های هتاک در پی ندارد
در ادوار مختلف که در صنف خبری انتخابات صورت می گیرد نباید شاهد بی حرمتی و یا خدای ناکرده توهین اصحاب رسانه به یکدیگر باشیم این مسئله قبل از اینکه طرف مقابل را تضعیف کند موجب بی ارزش شدن فرد هتاک در منظر اصحاب رسانه و آحاد جامعه است چرا که دوره انتخابات صنفی تمام می شود ولی این سبقه هتاکی و بی آبرویی در اذهان شنوندگان و مخاطبان پاک شدنی نیست.
با ارزش ترین چیز در رسالت خبری این است که فرد خبرنگار یا هنرمند رسالت حرفه ای خود را به نحو شایسته انجام دهد و از جنجال ها و قضاوت های غیر حرفه ای دوری کند تا همه همکاران و هم صنفان او را به عنوان یک نیروی کاربلد بشناسند نه به عنوان یک جنگنده ی هتاک و سینه سپر....
در گروه بندی های سلیقه ای جانب انصاف را رعایت کنیم
متاسفانه بسیار دیده شده است که گروهی از جامعه خبری برای پیشبرد اهداف شخصی خود عده ای از همکاران خود را به اغراق بالا می برند و عده ای را نابرابرانه و ناعادلانه تخریب می کنند که این امر زیبنده یک هنرمند و یک نویسنده فرهنگی یا خبرنگار جامعه مطبوعاتی نیست.
انتشار لیست هایی در پایگاه های خبری و فضای مجازی که بعضا افراد کم سابقه را پیشکسوت رسانه عنوان می کنند کاری دور از انصاف و رسالت فرهنگی است همچنین در همان لیست های مجازی که در پایگاه های خبری عمدتا بدون مجوز و یا گروه های خبرنگاران منتشر می شوند تلاش می شود تا چهره های ارزشمند جامعه رسانه ای را کم فروغ و یا بی فروغ جلوه دهند و به مخاطب این مطلب را القا کنند که لیستی که ما در ذیل این فرم منتشر کرده ایم فعالان جامعه رسانه و یا پیشکسوتان و اثرگذاران جامعه رسانه منطقه استان و کشور هستند و امید است مسئولین مرتبط با این فضاسازی های غیر حرفه ای برخورد قانونی نمایند.
روابط عمومی های کارنابلد پرورش دهنده خبرنگاران غیر حرفه ای هستند
متاسفانه واژه بزرگ کارشناس روابط عمومی در سال های اخیر تبدیل به واژه ای خرد و بی اعتبار شده است و به وفور دیده می شود یکی از بستگان و یا معتمدین مدیر با یک گوشی یا دوربین فعالیت های مدیر را بزرگ نمایی می کند و خود را کارشناس ارتباطات و روابط عمومی معرفی می کند در صورتیکه این مسئولیت یکی از حساس ترین مسئولیت های کارشناسان در ادارات است تا جایی که اهالی فن و کارشناسان مسائل ارتباطی روابط عمومی را به منزله مغز و اتاق فرمان یک اداره و مدیر موفق و پل ارتباطی ارگان با عامه ی مردم معرفی می کنند اما این مسئله در سال های اخیر آن چنان تنزل جایگاه پیدا کرده است که کارشناسان روابط عمومی با یک دوربین به دنبال مدیر به راه می افتند و لحظه به لحظه اخبار حوزه مدیر را منعکس و در برخی موارد بزرگ نمایی می کنند.
این کارشناسان روابط عمومی که به ناصحیح در این منسب قرار گرفته اند نمی توانند شناخت صحیحی از اصحاب رسانه کسب کنند و با جمع کردن چند خبرنگار از رسانه های محدود می کوشند تا غیر حرفه ای بودن خود را با انتشار اخبار مطلوب مدیر خود پوشش دهند و مابقی اهالی رسانه را متاسفانه حتی به رسمیت نمی شناسند و بعضی مورد بی مهری قرار می دهند این گروه از کارشناسان روابط عمومی پس از مدتی تبدیل به پرورش دهندگان خبرنگاران غیر حرفه ای می شوند و باعث می شوند طیف خبری به جای نگارش خبر تبدیل به میرزا بنویس و کپی کار شوند و هیچ یک از نارسایی ها و یا اخبار منفی از سوی آن اداره یا آن مدیر در رسانه ها منتشر نشود و هیچ خبرنگاری نقدی یا مطلبی خلاف میل آن مدیر منتشر نکند که این امر اصلا مطلوب یک جامعه رسانه ای پویا نیست.
حرمت بزرگ و کوچک ها حفظ شود چرا که داشتن پیشکسوت باعث اعتبار تک تک اهالی رسانه است
در خانواده های قدیم رسم بر این بود که وقتی پدر یک خانه صحبتی می کرد مابقی افراد آن خانواده به حرمت او نظر خلاف ادب و خلاف واقع بیان نمی کردند و حتی اگر مخالفتی داشتند در سایه ی ادب و گفتار زیبنده به بیان تفاوت های نظری خود می پرداختند که این مسئله در خانواده ها و به تبع آن جوامع امروزی کمتر دیده می شود. نقد و بررسی و اختلاف نظر موجب پیشرفت می شود و بسیار سازنده است اما در بیان نقد مراقب باشیم به احدی بی حرمتی نکنیم و همیشه جانب احترام وانصاف را رعایت کنیم. در برخی جلسات متاسفانه دیده شده است که افراد کم سن و سال جامعه خبری آن گونه که باید و شاید احترام افراد بزرگتر از خود را در جلسه حفظ نمی کنند که این امر اصلا زیبنده ی یک جامعه فرهنگی و خبری نیست و انتظار می رود حنی در مواقعی که رای و دیدگاه ما با یکی از اهالی مطبوعات و یا یکی از مسئولین متفاوت است در چارچوبی از تعامل احترام آمیز و مودبانه به بیان دیدگاه خود بپردازیم و خدای ناکرده با بی حرمتی به هم کاران و بزرگان خود موجب رنجش خاطر اهالی رسانه و انحراف از بحث و اهداف جلسه نشویم و به یاد داشته باشیم که فرد فرد بزرگان رسانه استان خوزستان به عنوان پیشانی مطبوعاتی استان و هویت زنده ی فرهنگی این مرز و بوم شناخته می شوند و حفظ حرمت و جایگاه آن ها نه تنها وظیفه انسانی، اخلاقی و حرفه ای ماست بلکه حفظ این حرمت و جایگاه موجب اعتبار هرچه بیشتر فرد فرد اهالی رسانه می شود این مسئله در مواقعی که میهمان خارج از استان به استان ما سفر کرده است باید بیش از پیش مورد توجه فرد فرد ما قرار گیرد.
دلالان رسانه ای موجب سو استفاده بیشتر غیر حرفه ای ها از ارگان های دولتی هستند
مدتی است که افرادی با نزدیک کردن خود به کارشناسان روابط عمومی ادارات در تلاش هستند تا لیست های مرتبطین و دوستان خود را با عنوان فعالان رسانه ای در ادارات معرفی کنند که این امر باعث شده است که مدعوین جلسات خبری و نشست های مطبوعاتی اداره ها با لیست های آن دلالان دعوت شوند و بعضا مورد تقدیر قرار بگیرند حال آن که خبرنگاری که در یک سال رسالت حرفه ای خود را در زمینه پوشش خبری انجام داده است مورد دعوت قرار نمی گیرد و مورد بی مهری قرار می گیرد که این امر نیز ورود مقتدرانه و جدی مسئولین امر را می طلبد تا از سودجویی گروهی خاص جلوگیری کنند و کاری کنند که همه خبرنگاران به جلسات و نشست های خبری دعوت شوند تا بتوانند رسالت خبری خود را به انجام برسانند.
پایگاه خبری دیار کارون/ مجتبی حیدری
|