صفحه اول     درباره ما     پیوندها  
یکشنبه، 22 فروردین 1400 - 23:11   
  تازه ترین ها:  
 پربیننده ترین اخبار
  هوای اهواز و کارون در شرایط بسیار ناسالم
  نامه AFC به فدراسیون‌های عضو در خصوص محرومان تیم‌ها در لیگ قهرمانان
  قضاوت داور سه‌ستاره ایران در قهرمانی بوکس آسیا
  بازوی تحول در حوزه عمران کلانشهر اهواز، شهروندان هستند
  کام شیرین کارکنان فولاد اکسین خوزستان از سودآوری شرکت
  ادامه اکران نوروز به رمضان کشیده شد
  تکذیب وجود مواد سمی در ماسک‌های جراحی
  بسته معیشتی ماه رمضان برای ۶۰ میلیون نفر
  جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی از اردیبهشت در اهواز
  ابلاغ وضعیت ساماندهی مراکز آموزش عالی تا ۲ ماه آینده
  انتصابی برای توسعه صنعت فولاد خوزستان
 
 تبلیغ
اینجا محل تبلیغات شماست

قرعه کشی جایزه بزرگ همراه اول

عملکرد فولاد اکسین خوزستان در سال 1398

پذیرای ایده های نوین سرمایه گذاری در اهواز هستیم

- اندازه متن: + -  کد خبر: 56733صفحه نخست » تغذیه و سلامتیشنبه، 7 فروردین 1400 - 15:00
۸ عادت غذایی که منجر به اختلال خواب می‌شوند
  

ایرنا: تغذیه مناسب تاثیر قابل توجهی بر کیفیت خواب دارد. اگر در خوابیدن مشکل دارید یا صبح با احساس خستگی از خواب بیدار می‌شوید، وقت آن رسیده که در نحوه تغذیه خود تجدیدنظر کنید.

در این گزارش هشت عادت غذایی را که منجر به اختلال خواب می‌شوند، به اختصار بررسی می‌کنیم.
۱- مصرف بیش از حد کافئین به ویژه تا ۶ ساعت قبل از به خواب رفتن، می‌تواند منجر به اختلال خواب شود.
۲- مصرف یک وعده‌ غذایی سنگین مانند یک تکه بزرگ استیک یا یک ظرف بزرگ پاستا بعد از یک روز طولانی که در آن غذای چندانی هم نخورده‌اید، ایده خوبی به نظر می‌رسد. اما این نوع تغذیه موجب نفخ می‌شود و به خواب رفتن را دشوار می‌کند.
۳- استفاده بیش از حد از قند و شکر در رژیم غذایی به ویژه در شب موجب اختلال خواب می‌شود.
۴- غذاهای تند طرفداران زیادی دارند، اما این نوع غذاها موجب سوزش معده شده و در طول شب ناراحتی‌هایی را ایجاد می‌کنند که مانع از خواب راحت می‌شود.
۵- مصرف الکل علاوه بر این که موجب کاهش شدید آب بدن و سردرد می‌شود، یکی از موانع جدی بهره‌مندی از خواب عمیق در طول شب است.
۶- مصرف بیش از حد مایعات در طول روز و به ویژه عصر موجب تکرر ادرار شده و مانع خواب طولانی و عمیق در طول شب می‌شود.
۷- افزایش شدید وزن می‌تواند موجب بروز وقفه تنفسی در خواب و کاهش کیفیت خواب شود.
۸- محدود کردن میزان کالری مصرفی در طول روز موجب احساس گرسنگی شدید در شب و در نتیجه مصرف غذا در ساعات قبل از خواب می‌شود. غذا خوردن قبل از خواب موجب بروز اختلال در طول خواب شبانه می‌شود.

خواب مهمترین فرصت بدن برای ترمیم و بازسازی است. عملکرد تمام اعضای داخلی بدن از جمله مغز، قلب، کبد، سیستم گوارشی و سیستم ایمنی به کیفیت خواب وابسته است؛ از این رو متخصصان حوزه بهداشت، خواب کافی را مهمترین رکن سلامتی قلمداد می‌کنند.
خواب کافی در ساعت مناسب، یکی از مهمترین مولفه‌های سلامت روح و جسم است. مغز به عنوان فرمانده بدن تنها در صورت خواب کافی عملکرد درستی خواهد داشت. سیستم پاک سازی مغز که مهمترین وظیفه آن خارج کردن مواد زائد از این بافت حیاتی است، در زمان خواب بیشترین میزان فعالیت را دارد. بخش اعظم دفع مواد زائد از بدن توسط سیستم لنفاوی انجام می شود. این سیستم، مولکول‌ها و پاتوژن‌های معیوب را از بافت‌ها به جریان خون منتقل می‌کند تا از طریق خون به مجراهای دیگر بدن برسند و پس از تغییراتی از آن جا خارج شوند؛ اما پاک سازی بافت بسیار حساس مغز توسط یک سیستم مستقل انجام می‌شود. مغز بر خلاف سایر اندام ها از سیستم لنفاوی برای این منظور بهره نمی‌برد.
سیستم پاک سازی مغز متشکل از نوعی سلول موسوم به گلیال است که عملکرد اصلی آن ثابت کردن نورون‌ها در محل مقتضی است. در این سیستم مایع خاصی بین رگ‌های مغزی و سلول‌های گلیال جریان دارد که ترکیبات پروتئینی مضر را از بافت مغز جدا می‌کند. محققان معتقدند هنگام خواب، سلول‌های گلیال از رگ های مغز جدا می‌شوند و فضای بیشتری را برای عبور این مایع فراهم می‌کنند.
پس از خواب کامل، عملکرد سیستم پاکسازی تا ۶۰ درصد افزایش می‌یابد. علاوه بر مغز، عملکرد قلب و سایر ارگان‌ها نیز به خواب وابسته است. خواب تنها زمانی است که بدن فرصت ترمیم پیدا می‌کند. سیستم ایمنی با خواب کافی تقویت می‌شود.
بر اساس گزارش انجمن جهانی خواب، حدود ۴۵ درصد از جمعیت جهان به نوعی درگیر اختلال خواب هستند؛ بنابراین نیاز  به روش هایی برای پیشگیری و حل این مشکل به شدت احساس می‌شود. برخی از مهمترین فواید خواب کافی عبارتند از :
-خوابیدن تعداد سلول‌های مغز را افزایش می‌دهد.
خوابیدن باعث می‌شود که امکان تولید میلین توسط سلول‌های مغز افزایش یابد. میلین ترکیب نوعی فسفولیپید و پروتئین است که مانند عایق عمل می‌کند و مانند غلافی در اطراف تمام سلول های عصبی قرار می‌گیرد. میلین برای عملکرد صحیح سلول‌های عصبی ضروری است و کمبود آن منجر به بروز بیماری‌های خطرناکی مانند ام اس می‌شود.
میلین کاربردهای مختلفی دارد ولی یکی از مهمترین وظایف آن، تسریع در ارسال پیام‌های عصبی است. خواب باعث افزایش تعداد سلول های عصبی و احیای سلول های قبلی می‌شود.
-خواب کافی سبب کاهش دردهای مزمن می‌شود.
مطالعات جدید نشان می‌دهد خواب کافی و باکیفیت یکی از مهمترین روش‌های کاهش درد است و به همین دلیل پزشکان در دوره نقاهت بیماری یا عمل جراحی، استراحت کامل را توصیه می‌کنند.
- خواب کافی قدرت استدلال و تفکر را افزایش می‌دهد.
کیفیت خواب یکی از مهمترین فاکتورهای نحوه تفکر و استدلال منطقی است. توصیه شده است هنگام مواجهه با مشکلات پیچیده که نیازمند اتخاذ راه حل و تفکر است، استراحتی کوتاه داشته باشید و تاثیر فوق العاده آن را ببینید.
-خواب کافی و باکیفیت التهاب بدن را کاهش می‌دهد.
التهاب مهمترین دلیل بروز بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، دیابت، آرتریت و پیری زودرس است. تحقیقات نشان می‌دهد سطح پروتئین التهابی در افرادی که در شب کمتر از شش ساعت می‌خوابند، نسبت به افرادی که خواب کامل دارند، بیشتر است. فشار خون ناشی از التهاب از دیگر مضرات اختلال خواب است.
- خواب کافی سبب کاهش وزن و بیماری‌های متابولیک می‌شود.
بدن در حالت خواب کالری می‌سوزاند، کم خوابی یا اختلال خواب یکی از مهمترین دلایل چاقی و اضافه وزن است.
-خواب کافی نقش مهمی در درمان بیماری ام اس دارد.
-خواب کافی باعث تقویت حافظه می‌شود و از برخی اختلالات ژنتیکی جلوگیری می‌کند.
-خواب کافی و باکیفیت در دوران جوانی و میانسالی، مهمترین عامل تقویت حافظه در پیری است.
- خواب کافی قدرت بدنی را افزایش می‌دهد.
-کم خوابی احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را دو برابر و سکته مغزی را چهار برابر افزایش می دهد.
-کودکان و نوجوانانی که خواب منظم و کافی ندارند، از نظر رفتاری ناهنجار می‌شوند. این کودکان در مدرسه رفتار مناسبی ندارند و معمولا برای هم سن و سالان و اولیای مدرسه مشکل ایجاد می‌کنند.
-کم‌خوابی و خستگی مهمترین عامل مشاجره و اختلاف زوجین است.
-خواب ناکافی سیستم یادگیری را مختل می‌کند.
-اختلال خواب سبب افزایش فشار خون و ضربان نامنظم قلب می‌شود.
-خواب آلودگی یکی از مهمترین علل تصادفات رانندگی است.
-خواب ناکافی سبب مرگ زودرس می‌شود.
-اختلال خوال و خواب ناکافی مهمترین علت پیری پوست است.
-اختلال خواب قابلیت قضاوت را از بین می‌برد.
-کاهش حافظه، افسردگی، چاقی و دیابت نوع ۲ برخی از دیگر مضرات کم خوابی هستند.
محققان هفت تا هشت ساعت خواب، بین ساعت‌های ۱۰ شب تا شش صبح را برای بدن لازم می‌دانند و توصیه می‌کنند که اتاق خواب کاملا آرام و تاریک باشد.

منابع:

پایگاه خبری کلینیک مایو

پایگاه خبری هلث

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
 آخرین اخبار
  آغاز پیش‌فروش پروازهای انگلستان
  جریمه مالیاتی برای متخلفان سود بانکی
  مشاغل باید از اردیبهشت برای نصب کارتخوان اقدام کنند
  نیاز بازار خوزستان به روزانه ۳۷۰ تن مرغ کشتار روز
  کشف زمین‌خواری ۵ هزار میلیاردی در اهواز
  ادامه توقف فعالیت ناوگان سازمان اتوبوسرانی اهواز در شرایط قرمز
  مشاغل باید از اردیبهشت برای نصب کارتخوان اقدام کنند
  سهمیه های المپیک ایران به عدد ۵۸ رسید
  اکران رمضان ۱۴۰۰ بدون فیلم جدید
  قیمت زولبیا و بامیه مشخص شد
  هزینه پیامک بانک‌ها ۳۰هزار تومان می‌شود
  مراکز مجاز استخراج رمز ارز تخفیف می‌گیرند
  دومین مرحله سود سهام عدالت چه زمانی پرداخت می‌شود؟
  کاهش ۲۰ هزار تومانی قیمت سکه
  شاخص بورس باز هم منفی ماند
  وزیر راه: سفر به ۳۹ کشور ممنوع است
  اجرای طرح سردار سلیمانی با تمام توان ادامه دارد
  تجهیز ۴۰۰ روستای خوزستان به پوشش تلفن و دیتا
  ۵۸۶ پروژه برق رسانی در خوزستان اجرا شد
  انتصابی برای توسعه صنعت فولاد خوزستان
  افزایش ۱۰۰درصدی قیمت مرغ ثبت شد
  روز اول ماه رمضان مشخص شد
  کام شیرین کارکنان فولاد اکسین خوزستان از سودآوری شرکت
  خوزستان با ۱۶ شهرستان قرمز کرونایی در وضعیت مطلوبی نیست
  برگزاری آیین‌ شب قدر در خوزستان براساس مصوبات ستاد ملی کرونا خواهد بود
  مراکز ۱۶ ساعته بندر ماهشهر سه نوبته شد
  افتتاح ۲ طرح اقامتی در بخش گردشگری دزفول
  ابلاغ وضعیت ساماندهی مراکز آموزش عالی تا ۲ ماه آینده
  تمدید مهلت تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی
  احتمال افزایش دوباره قیمت مرغ، قوت گرفت
  عراقچی: در حال تهیه فهرست لغو تحریم‌ها هستیم
  برگزاری کلیه آزمون‌های بین المللی لغو شد
  حذف ۴صفر از پول ملی در ایستگاه آخر
  بازوی تحول در حوزه عمران کلانشهر اهواز، شهروندان هستند
  قضاوت داور سه‌ستاره ایران در قهرمانی بوکس آسیا
  نامه AFC به فدراسیون‌های عضو در خصوص محرومان تیم‌ها در لیگ قهرمانان
  هوای اهواز و کارون در شرایط بسیار ناسالم
  اطلاعیه تأمین اجتماعی درباره مرحله دوم متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان
  صندوق ذخیره فرهنگیان در بورس عرضه می‌شود
  جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی از اردیبهشت در اهواز
  بسته معیشتی ماه رمضان برای ۶۰ میلیون نفر
  تکذیب وجود مواد سمی در ماسک‌های جراحی
  فعالیت «دفاتر اسناد رسمی» زوج و فرد شد
  ادامه اکران نوروز به رمضان کشیده شد
  افزایش ۷۷درصدی حقوق ‎بازنشستگان در سال ۹۹
  افت قیمت دلار در کانال ۲۴ هزار تومانی
  ماسک های آبی مواد سمی و سرطانزا ندارند
  افزایش ۳.۸ درصدی مصرف انرژی خوزستان در سال گذشته
  راه‌اندازی موسسه‌های اجاره‌داری حرفه‌ای با هدف تنظیم بازار اجاره
  احتمال کاهش نرخ گوشت گوسفند در ماه مبارک رمضان
  آغاز ثبت‌نام آزمون ورودی دبیرستان‌های نمونه دولتی
  اعتبار۵۰هزار میلیارد ریالی برای خرید تضمینی گندم در خوزستان
  رؤیت‌پذیری هلال ماه رمضان ۱۴۴۲ در شامگاه ۲۴ فروردین
  وزیر بهداشت طرح "تزریق زودهنگام داروهای ضدویروسی" را تایید کرد
  هیچ دستور قضایی برای فیلتر «کلاب‌هاوس» صادر نشده است
  بنیاد مستضعفان اجاره‌ بهای فروردین املاک تجاری را دریافت نمی‌کند
  ماسک دولایه ۹۱ درصد از انتقال کرونا جلوگیری می‌کند
  یک سوم بهبودیافتگان کرونا با اختلالات عصبی مواجه می‌شوند
  فردا، آغاز سفارش اینترنتی کتب درسی
  آغاز محدودیت‌های ۱۰ روزه کرونایی در خوزستان
  تغییر مقررات سربازی نیاز به کارشناسی دارد
  دستور بررسی مجدد محاسبات احکام جدید مستمری بگیران سایر سطوح
  اعمال محدودیت‌های کرونایی ۱۰ روزه بر اساس رنگ‌بندی شهرها
  از روزهای آینده باید منتظر افزایش موارد بستری باشیم
  هشدار نارنجی هواشناسی خوزستان نسبت به وقوع گرد و غبار
  ادامه آخرین اخبار
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس ::  نسخه تلکس
دیار کارون شروع فعالیت 1390 با مجوز رسمی از وزارت ارشاد
info@deyarkaroon.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار