پنجشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۵
کد مطلب : 108579
جالب است ۵
در شرایط کنونی جهان؛ اولویت اول همه ی کشورها اقتصاد است و کشورهایی در عرصه های بین المللی حرف برای گفتن دارند که کمترین وابستگی را به سایر کشورها دارند چرا که کاهش واردات نه تنها باعث خروج ارز از کشور نمی شود بلکه موجبات فراهم شدن شغل برای نیروی انسانی بومی و ملی را در داخل کشور فراهم می کند.
تحقق شعار (( ما توانستیم )) در چهاردهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات نفت خوزستان
پایگاه خبری دیار کارون؛ مجتبی حیدری- چهاردهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات نفت خوزستان از تاریخ 24 تا 27 دیماه در محل نمایشگاه دایمی اهواز برپا شد که در این نمایشگاه ۲۸۱ شرکت از ۱۶ استان تهران، خوزستان، اصفهان، خراسان رضوی، فارس، مرکزی، البرز، یزد، قزوین، آذربایجان شرقی، همدان، بوشهر، مازندران، زنجان، خراسان شمالی و گیلان حضور داشتند و محصولات و خدمات خود را به نمایش گذاشتند.

بنا به گفته علیرضا دانشی مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب؛ از مجموع شرکت‌های حاضر در چهاردهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات نفت خوزستان؛ ۴۰ درصد دانش بنیان، ۳۸ درصد سازنده قطعات، ۱۷ درصد تامین کننده قطعات فنی و ۶ درصد نیز از شرکت‌های خدمات فنی بودند.

آن چه در این نمایشگاه مشهود بود حضور بی واسطه شرکت های تولیدی و ارتباط موثر آنها با مدیران مجموعه نفت بود و به اذعان شرکت کنندگان و غرفه داران حاضر در این نمایشگاه؛ در طول 4 روز برگزاری نمایشگاه؛ حداقل 3 مرتبه توانستند با مدیران ارشد مناطق نفتخیز ارتباط برقرار کنند و محصول و خدمات خود را معرفی کنند.

نکته مثبت دیگر این نمایشگاه برپایی جلسات هم اندیشی در غرفه های این نمایشگاه بود که در این جلسات؛ تولیدکنندگان با مصاحبت با شرکت هایی که با آنها ارتباط موضوعی در مباحث طراحی و تولید دارند؛ توانستند تفاهم نامه ها و قراردادهایی را در خصوص تولید و بومی سازی قطعات به ثبت برسانند.

یکی دیگر از خلاقیت های به کار رفته در این نمایشگاه برپایی کارگاه های آموزشی تولید محتوای تخصصی در خصوص صنایع نفتی و واحدهای مرتبط با آن بود که این دوره ها و کارگاه های آموزشی با استقبال بسیار زیاد خبرنگاران و علاقه مندان به مباحث نوشتاری و تولید محتوای تخصصی مواجه شد.

برپایی موزه اسناد تاریخی و تصاویر و کتب نفت از دیگر نکات مثبت این نمایشگاه بود که بازدید کنندگان با توضیحات کارشناسان می توانستند ابزار مطالعاتی شرکت ملی نفت، اسناد، کتب و تصاویر قدیمی را بازدید کنند به طوری که سالن موزه نفت یکی از شلوغ ترین و پر استقبال ترین سالن ها در چهاردهمین نمایشگاه تخصصی نفت در اهواز بود.

تقدیر از پژوهش گران  و نویسندگان برتر در عرصه های نفت و حفاری و پتروشیمی و رونمایی از کتب تخصصی با موضوعات نفت، پتروشیمی و حفاری از دیگر برنامه هایی بود که در این نمایشگاه  با هدف اشاعه ی فرهنگ تحقیق و پژوهش و ارج نهادن به علم آموزی اجرا شد و یکی از صفحات زرین فرهنگی و تخصصی این نمایشگاه بود.
 

به اذعان مکرر تولید کنندگان و شرکت کنندگان در این نمایشگاه؛ نمایشگاه نفت امسال هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی رشد قابل قبولی نسبت به سال های پیشین پیدا کرده بود. از ساعات ابتدایی شروع نمایشگاه تا ساعات پایانی به هیچ وجه هیچ کدام از پنج سالن نمایشگاه خلوت نشد و کیفیت علمی این نمایشگاه؛ از جلسات معرفی کالاها و خدمات شرکت های تولیدی مشخص بود به شکلی که به هر غرفه که نگاه می کردیم مشاهده می کردیم که جلسات معرفی کالا به صورت پنج یا شش نفره و یا بیشتر؛ در حال برگزاری بود و همین ارتباط موثر باعث رضایت تولیدکنندگانی شده بود که گاهاً 1200 کیلومتر راه را (به همراه وسایل غرفه خود) از شهر خود به امید ارتباط موثر با جامعه هدف به چهاردهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت در اهواز آمده بودند.
 

نکته مثبت دیگری که در این نمایشگاه باعث افتخارهمه ما بازدیدکنندگان بود این بود که با وجود تحریم های ظالمانه کشورهای غربی؛ فرزندان شایسته ایران توانسته بودند با بومی سازی قطعات پر کاربرد مجموعه نفت؛ نیاز کشور را از واردات کالای یدکی کاهش بدهند همچنین تعداد عرضه محصولات دانش بنیان در این نمایشگاه نسبت به سال های پیش رشد قابل توجهی کرده بود که این مسئله نشان از همت بلند صنعتگران ایرانی دارد. تا آنجایی که به گفته یکی از تولیدکنندگان؛ محصولی که توسط شرکت آنها بومی سازی و تولید شده بود، علاوه بر ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم در کارگاه آنها؛ یک سوم ارزش دلاری کالای مشابه خارجی آن هزینه فروش دارد و این مسئله هم برای من خبرنگار مایه فخر است و هم برای هر ایرانی که پرچم پر افتخار سه رنگ کشورش را دوست دارد؛ مایه مباهات است.

پر واضح است که در وضع کنونی جهان؛ اولویت اول همه ی کشورها اقتصاد است و کشورهایی در عرصه های بین المللی حرف برای گفتن دارند که کمترین وابستگی را به سایر کشورها دارند چرا که کاهش واردات نه تنها باعث خروج ارز از کشور نمی شود بلکه موجبات فراهم شدن شغل برای نیروی انسانی بومی و ملی را در داخل کشور فراهم می کند.
 

به حمد الله با همت دانشمندان، مهندسان، تولیدکنندگان ایرانی و با عرق پاکی که از پیشانی تک تک کارگران سخت کوش مجموعه بزرگ نفت ، حفارمردان خستگی ناپذیر شرکت ملی حفاری ایران و غیور مردان سترگ پتروشیمی های کشور ریخته می شود؛ چرخ تولید و بومی سازی میهن عزیزمان؛ هدفمند می چرخد و هم اکنون کشور ما نه تنها وارد کننده قطعات یدکی مورد نیاز مجموعه های نفتی نیست بلکه به صادر کننده دانش تخصصی و قطعات، به چندین کشور جهان مبدل شده است و این مسئله دعوی شعار (( ما می توانیم )) نیست بلکه تجلی عملی شعار پر افتخار (( ما توانستیم )) است که با اقتدار لرزه بر پیکره ی سست  و رو به اضمحلال کشورهایی می اندازد که در خیال باطل خود گمان می کردند با تحریم کشور ایران می توانند چرخ صنایع و به ویژه نفت را از حرکت هدفمند، پر شتاب و قدرتمند متوقف کنند.


مجتبی حیدری پایگاه خبری دیار کارون

 
https://deyarkaroon.ir/vdchq6nzw23nvmd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما