سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۳
کد مطلب : 111902
جالب است ۰
رییس بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور بر ضرورت توانمندسازی واحدهای تولیدی کوچک در امر صادرات تاکید کرد و گفت: واحدهای تولیدی باید خوشه‌بندی، پایش و تحت آموزش های کاربردی قرار گیرند و مشخص شود باید چه محصولی و با چه میزان تولید کنند تا بیشترین سود را داشته باشند.
 ایرنا، سردار غلامرضا حسن‌زاده روز سه‌شنبه در نشست هم اندیشی با هیات رییسه اتاق بازرگانی اهواز بیان کرد: سه میلیون واحد صنفی و ۶۰۰ هزار واحد تولیدی در کشور و ۱۷۰ هزار واحد صنفی در خوزستان فعال است که از این تعداد ۳۰ هزار واحد تولیدی است.
وی ارتقاء کیفیت و کمیت محصولات تولیدی این واحدها را ضروری بیان کرد و افزود: ایجاد چنین شرایطی در زمینه تولید می تواند توسعه صادرات غیرنفتی را بیش از پیش فراهم کند.
رییس سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور به برخی پیگیری های این سازمان برای توسعه صادرات غیرنفتی و رشد تولید اشاره کرد و گفت: باید تاجران امین کشورهای هدف صادرات را شناسایی و شرکت‌های توسعه صادرات راه اندازی شوند
حسن‌زاده خاطرنشان کرد: برای صادرات باید برند تولید مشخص شود وعلاوه بر این کشت فراسرزمینی نیز موضوعی است که باید همواره مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۶۰ درصد پنبه مورد نیاز کشور وارداتی است ادامه داد: در صورت توجه به منافع و سود حاصل از کشت فراسرزمینی، می توان ضمن تامین بخشی از نیاز کشور از این طریق،به رشد اقتصادی نیز کمک کرد.
رییس سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور در بخش دیگری از این نشست تنوع قومیتی خوزستان را برای این استان و همچنین جلب مشارکت های مردم به منظور حضور توانمندتر در فعالیت های اقتصادی و تولیدی به عنوان یک فرصت دانست و گفت: چنین تنوعی در خوزستان می تواند زمینه توسعه ارتباطات و تعاملات تجاری با کشورهای همسایه بخصوص حوزه خلیج فارس را فراهم کند.
وی با اشاره به تاثیرگذاری استان خوزستان در حوزه تجارت خارجی با کشور عراق گفت: سالانه ۵۰۰ هزار نفر از مردم عراق برای درمان از این کشور خارج می‌شوند و این موضوع برای توسعه فعالیت های توریست درمانی در خوزستان یک فرصت محسوب می شود.
خوزستان ظرفیت تامین ۳۰ درصد گندم مورد نیاز کشور را دارد
نائب رییس دوم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز نیز با بیان اینکه خوزستان همیشه رتبه نخست را در تولید گندم دارد گفت: سال گذشته یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن گندم از مزارع خوزستان برداشت و بیش از ۵۰۰ هزار تن گندم برای مصرف بذر و مصرف کشاورزان ذخیره شده است.
صفدر پیرمرادی افزود: اگر زیرساخت‌ها تامین و آبیاری کشاورزی بهینه شود خوزستان توان تولید سه میلیون تن گندم معادل ۳۰ درصد نیاز کشور را دارد.
وی اظهارکرد: خوزستان علاوه بر اینکه قطب صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و فولاد است در کشاورزی و زمینه‌های مختلف دیگر پیشتاز است.
نائب رییس دوم اتاق بازرگانی اهواز با تاکید بر فعال شدن زنجیره تولید مرغ و گوشت در خوزستان بیان کرد: این صنعت در استان نیاز به حمایت و پشتیبانی های کاربردی دارد که پیگیری این موضوع از سوی سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور ضروری است.
پیرمرادی ادامه داد: سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید می‌شود که یک میلیون و ۵۵۰ هزار تن آن در داخل مصرف و امکان صادرات ۹۵۰ هزار تن دیگر وجود دارد اما اینکه چرا در مقابل صادرات مازاد تولید این محصول مقاومت می شود؛ نیاز به بررسی دقیق دارد.
وی بیان کرد: همچنین یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن تخم‌مرغ در کشور تولید می‌شود که یک میلیون تن مصرف داخلی و مازاد تولیدی این محصول صادر می‌شود ولی با وجود قیمت‌ها و تولید دستوری مشکلات زیادی ایجاد شده است.
نائب رییس دوم اتاق بازرگانی اهواز همچنین یکی از اولویت های مهم در استان خوزستان را فراهم کردن زیرساخت های مورد نیاز در حوزه سرمایه گذاری خارجی عنوان کرد.

انتقاد از صدور مجوزهای متعدد برای ایجاد شهرک خودرویی در شهرستان اهواز
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی اهواز در این نشست نیز یکی از دغدغه های بخش خصوصی را برخی بی توجهی ها در تعیین چشم اندازهای اقتصادی استان عنوان کرد و گفت: شهرک خودرو در سال‌های گذشته راه اندازی و برای سه یا چهار هزار نفر اشتغالزایی شد؛ شهرک دوم نیز بعد از یکسال تاسیس شد ولی بازدهی نداشت اکنون شهرک خلیج فارس در غرب اهواز و ملاشیه با ۵۰۰ عرفه راه اندازی شد اما فاقد کاربرد لازم و اثرگذار است.
عیسی نعامی ادامه داد: با وجود شهرک خالی خودرو، مجدد یک مجوز برای ایجاد شهرک خودرو با ۸۰ غرفه در منطقه کیانشهر اهواز صادر شده که با وجود ظرفیت های قبلی که از سوی سرمایه گذاران بخش خصوصی انجام شده، می توان گفت که رویه صدور چنین مجوزهایی معضلاتی ایجاد کرده است و فعالیت اقتصادی و اشتغال حدود ۳۰۰ یا ۴۰۰ نفر را تحت تاثیر قرار داده است.
توسعه صادرات غیرنفتی از خوزستان آسیب شناسی شده است
رییس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خوزستان در این نشست اظهارکرد: در حوزه توسعه صادرات غیرنفتی، مشکلات موجود در استان شناسایی شده و در نشست‌های مختلف مطرح شدند.
مصطفی دهقان افزود: مدیریت مرزها باید مشخص و متولی ثابتی داشته باشیم البته در کارگروه قبلی قرار شد برای چزابه متولی مشخص شود که هنوز این امر محقق نشده است.
وی بیان کرد: در خصوص صادرات ریالی به عراق و افغانستان نیز شرایط برای بانک مرکزی مهیا شده که امیدواریم به زودی این شرایط عملیاتی شود؛ اگر بخواهیم شاهد توسعه صادرات باشیم باید در قالب تعهدات ارزی، بازگشت ارز تسهیل شود.

 
https://deyarkaroon.ir/vdcbg8b85rhb89p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما