پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۶
کد مطلب : 112144
جالب است ۰
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با بیان اینکه این استان دارای ظرفیت‌های غنی شعر به زبان های فارسی و عربی است، گفت: نهضت ترجمه اشعار فارسی به عربی در خوزستان کلید خورده است.
 ایرنا، مجید منادی در آیین محفل شعر "ارادت رضوی" به عنوان یکی از برنامه‌های ذیل "جشنواره بین المللی شهر امام رضا(ع) به زبان عربی" در قدمگاه امام رضا(ع) دزفول با اشاره به مطالبه رهبر معظم انقلاب برای ترجمه اشعار فارسی به زبان‌های دیگر از جمله عربی گفت: خوزستان ظرفیت های بی بدیلی در عرصه شعر و ادب فارسی و عربی دارد و این موجب شده تا این استان طلایه دار آغاز نهضت ترجمه اشعار فارسی به عربی باشد.
وی ادامه داد: پس از مطالبه رهبر معظم انقلاب برای ترجمه اشعار فارسی، بسیاری از شاعران خوزستانی برای مشارکت در این نهضت بزرگ فرهنگی و ادبی اعلام آمادگی کردند و نشست‌هایی برای اولویت بندی اشعار و مضامین در این استان برگزار شده است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: خوزستان به دلیل تنوع زبان، گویش و فرهنگ‌های متعدد ذیل فرهنگ ولایی و شیعی باید دریچه و پل انتقال فرهنگ ولایی برای جهان اسلام باشد.
وی ادامه داد: چهاردهمین جشنواره بین المللی شعر امام رضا(ع) به زبان عربی یکی از جشنواره‌های بزرگ و شاخص بنیاد امام رضا(ع) است که در خوززستان شکل گرفت و تقویت و استمرار یافت.
منادی خوزستان را استانی امام رضایی دانست و اظهارکرد: خوزستان دروازه ورود امام رئوف(ع) به ایران اسلامی است که شهرهای مختلف آن از جمله دزفول، بهبهان، خرمشهر و اهواز متبرک به قدمگاه‌های امام رضا(ع) است.
وی ادامه داد: جشنواره بین الملی شعر رضوی به زبان عربی می‌تواند دریچه‌ای برای ارتباط فرهنگی، معنوی و ادبی با جهان اسلام باشد.

۱۶۷ اثر از کشورهای مختلف دنیا به دبیرخانه شعر عربی رضوی ارسال شد
دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی شعر عربی رضوی نیز در حاشیه این محفل در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه ۱۶۷ اثر به زبان عربی فصیح و محلی از کشورهای مختلف به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است، گفت: ۹۱ اثر به زبان عربی فصیح و ۷۶ اثر به زبان عربی محلی است که این آثار در مرحله داوری هستند.
سید شبر محسنی حسین‌پور ادامه داد: جشنواره شعر رضوی به زبان عربی به صورت بین المللی برگزار و علاوه بر آثار شاعران ایرانی، آثاری از شاعران کشورهای ایران، لبنان، سوریه، بحرین، یمن، عراق و تونس به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است.
وی افزود: اختتامیه چهاردهمین دوره جشنواره شهر رضوی ۲۴ اردیبهشت ماه جاری در شهرستان آبادان و اختتامیه نهایی آن در ۳۱ اردیبهشت جاری در مشهد مقدس برگزار می‌شود.
دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان عربی گفت: ذیل این جشنواره، برگزاری محفل‌های شعر خوانی در شهرهای مختلف خوزستان از جمله دزفول، هویزه، ایذه، بهبهان، کارون و شوش برنامه ریزی شده است که به مرور این برنامه‌ها اجرایی می‌شود.

به گزارش ایرنا، در این همایش تعدادی از شاعران به زبان‌های دزفولی، بختیاری و عربی به شعرخوانی پرداختند.
خوزستان با دارا بودن بیش از پنج هزار شاعر عرب دارای ظرفیتی کم نظیر در حوزه فرهنگ و ادبیات ایران است. در این آیین شاعران اهل بیت(ع) از ایران در مدح اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و امام رضا(ع) شعرسرایی کردند.
جشنواره امام رضا(ع) عمومی‌ترین جشنواره فرهنگی هنری کشور است که در طول ۲۰ سال در بیش از سه هزار نقطه از ایران و جهان فعالیت خود را گسترده و کشورهای مختلفی را درگیر موضوع فرهنگ رضوی کرده است. در طول ۲۰ دوره این جشنواره هشت میلیون و ۵۰۰ هزار اثر به این جشنواره ارسال شده است.
برگزاری جشنواره بین المللی امام رضا(ع) به صورت سالانه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت میلاد امام رضا(ع) در داخل و خارج کشور برگزار می‌شود.

 
https://deyarkaroon.ir/vdcayun6y49n661.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما