سه شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۲
کد مطلب : 16500
تعداد نظر۱
جالب است ۱
خوزستاني ها امسال با معضل جديدي مواجه شدند و هنوز ريزگردها و آب آلوده و هزار مشكل ديگر حل نشده، حالا بايد فكري به حال تنگي نفس، آن هم پس از بارش باران باشيم. نيمه هاي آبان ماه بود كه نخستين باران پاييزي در خوزستان و شهر اهواز باريدن گرفت، ولي بلافاصله پس از بارش باران، موجي از شهروندان خوزستاني به علت تنگي نفس روانه بيمارستان ها شدند.
كاش در اهواز باران نبارد!
خوزستاني ها امسال با معضل جديدي مواجه شدند و هنوز ريزگردها و آب آلوده و هزار مشكل ديگر حل نشده، حالا بايد فكري به حال تنگي نفس، آن هم پس از بارش باران باشيم. نيمه هاي آبان ماه بود كه نخستين باران پاييزي در خوزستان و شهر اهواز باريدن گرفت، ولي بلافاصله پس از بارش باران، موجي از شهروندان خوزستاني به علت تنگي نفس روانه بيمارستان ها شدند.
  
باران را همه دوست دارند؛ طراوت مي بخشد؛ هوا را تميز مي كند. آفتاب هم اگر بتابد، رنگين كمان هم حتما در مي آيد، ولي در اهواز داستان چيز ديگري است...
 

استان خوزستان، صنعتي ترين استان كشور است و در بيشتر شهرهاي اين استان شاهد فعاليت صنايع هستيم كه هر كدام از اين واحدهاي صنعتي به مرور زمان آلودگي هايي را به خورد مردم اين استان داده اند. گرد و غبار و ريزگردها هم كه داستاني آشنا هستند و از اوايل دهه 80 پا به اين استان جنوبي كشور گذاشتند و ناخوانده آمدند و آلوده تر كردند هواي اين استان زرخيز را.
 

كارون هم كه قصه خودش را دارد و جاي بحث اش جداست! از ريزگردها و آلودگي صنعتي و غيرصنعتي و كارون كه بگذريم، بايد از باران بگوييم كه حالا ديگر نمي دانيم دعا كنيم كه ببارد، يا نبارد!
 

قديمي ها حتما به خاطر دارند كه پدربزرگ ها و مادربزرگ هاي خوزستاني، اوايل پاييز كه مي شد، "چهار قل" مي نوشتند و به در و ديوار خانه مي زدند كه باران ببارد؛ دعا مي كردند و باران اول كه مي باريد، نماز شكر مي خواندند. قديم تر ها هم كاسه اي، پياله اي توي حياط خانه مي گذاشتند و آب آخرين باران را جمع مي كردند و به بيمار مي دادند؛ مي گفتند شفا مي دهد!
 

قصه باران در خوزستان، قصه شيريني است. 8 ماه سال كه اينجا آتش مي بارد از آسمان، دلمان خوش است به باران آبان و آذر و دي كه بزند و بشويد هر چه بر در و ديوار شهر را؛ اما حالا...
 

نسل امروز انگار همه چيزش متفاوت است؛ امروز نمي دانيم دعا كنيم باران ببارد و يا دعايي، نمازي، وردي چيزي پيدا كنيم و به در و ديوار بزنيم كه "خدايا، باران نبارد!"
 

خوزستاني ها امسال با معضل جديدي مواجه شدند و هنوز ريزگردها و آب آلوده و هزار مشكل ديگر حل نشده، حالا بايد فكري به حال تنگي نفس، آن هم پس از بارش باران باشيم. نيمه هاي آبان ماه بود كه نخستين باران پاييزي در خوزستان و شهر اهواز باريدن گرفت، ولي بلافاصله پس از بارش باران، موجي از شهروندان خوزستاني به علت تنگي نفس روانه بيمارستان ها شدند. تعداد مبتلايان لحظه به لحظه بيشتر شد و در نهايت به بيش از 6 هزار نفر رسيد. ستاد مديريت بحران و چندين جلسه متعدد در مجموعه دانشگاه علوم پزشكي اهواز و اداره كل حفاظت محيط زيست خوزستان تشكيل داد تا علت اين معضل مشخص شود و در نهايت محيط زيست اعلام كرد كه وجود نيترات در هوا، موجب اسيدي شدن آب باران و در نهايت تنگي نفس در خوزستاني ها شده است.


 

باران نخست هر چه بود گذشت و تصور بر اين بود كه هوا ديگر تميز شده و باران دوم حتما ديگر اين مشكلات را در پي ندارد؛ ولي بارش شب گذشته داستان را عوض كرد.
 

مديريت بحران استانداري خوزستان از اوايل هفته جاري هشدار داد كه موجي از بارش ها در راه خوزستان است؛ پيش بيني ها هم درست از آب درآمد و بارش باران از ظهر روز گذشته (دوشنبه) در اهواز و آبادان و به تدريج در ديگر شهرهاي استان آغاز شد، ولي اين بار هم بلافاصله پس از بارش باران، مراجعه به اورژانس ها افزايش يافت.
 

بر اساس اعلام معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز، از زمان بارش نخستين باران پاييزي در استان تا روز 26 آبان، در مجموع 14 هزار و 533 نفر در استان خوزستان با علائم تنگي نفس به بيمارستان ها و مراكز بهداشتي و درماني مراجعه كرده اند كه از اين تعداد 13 هزار و 769 نفر اهوازي بوده اند و اين آمار جاي تامل دارد. اين تعداد تا پيش از بارش باران شب گذشته است و اگر تعداد بيماران باران اخير را هم به اين تعداد اضافه كنيم، تعداد به بيش از 15 هزار نفر مي رسد و اين يعني نياز به اقدام سريع!
 

دكتر سيد محمد علوي، معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي اهواز، در خصوص اين معضل به خبرنگار ايسنا گفت: آنچه مسلم است هواي اهواز آلوده است، ولي اداره حفاظت محيط زيست پارامترها را طبيعي اعلام مي‌كند. شب گذشته و امروز برخي مراكز درماني در اهواز و اميديه پس از بارش باران، شاهد مراجعه شهروندان به دليل مشكلات تنفسي و تنگي نفس بودند كه اين موضوع نشان دهنده آلودگي هواست و موارد تنگي‌نفس در حال افزايش است.
 
وي افزود: اداره كل حفاظت محيط‌ زيست اعلام مي‌كند كه پارامترها طبيعي است و از سوي ديگر به دنبال هر بارندگي اين مشكلات ايجاد مي‌شود. آنچه كه مشخص است، هوا و محيط آلوده است. به دنبال هر بارش باران، آلاينده ها در نزديكي سطح زمين قرار مي‌گيرند و مردم دچار مشكلات تنفسي مي‌شوند. يكي از آلاينده‌هاي هوا ازن است كه منشأ آن آلاينده‌هاي صنعتي است و ازن براي دستگاه تنفسي زيان‌بار است؛ ولي پس از اين همه بررسي كه انجام شد، علت واقعي اين معضل مشخص نشده است.
 
علوي گفت: مواردي كه حوزه بهداشت و درمان در اين شرايط به اثبات رسيده مشخص مي‌كند كه علت مشكلات تنفسي مردم، عفونت‌هاي ويروسي، عفونت‌هاي باكتريال، دانه‌هاي گرده، حساسيت و آلرژي نيست. زماني كه آمارها نشان مي‌دهد 97 درصد مراجعه‌كنندگان به مراكز درماني از شهر اهواز هستند، اين بدان معناست كه هواي اهواز آلوده است. اين وظيفه ذاتي سازمان حفاظت محيط ‌زيست است كه علت را بررسي و به اثبات برساند. اين سازمان بايد مشخص كند كه آلاينده‌ها از كدام نوع هستند.
 

رئيس مركز بهداشت خوزستان تصريح كرد: سازمان حفاظت محيط ‌زيست طبيعي بودن پارامترها را اعلام كرده، در اين صورت علت وقوع اين مشكل چيست؟ به نظر مي‌رسد حلقه مفقوده در دستان سازمان حفاظت محيط‌ زيست باشد. با وجود صنايع بزرگ، چاه‌هاي نفتي در اهواز و آلودگي‌هايي كه صنايع نيشكر ايجاد مي‌كنند، آيا پارامترها طبيعي خواهند بود؟ اخيراً نامه‌اي خطاب به دانشگاه نوشته شده مبني بر اينكه براي تشخيص علت مشكل، خون بيماران و مراجعه كنندگان آزمايش شود، اين در حالي است كه هوا آلوده است و اين بر كسي پوشيده نيست و در بارندگي چند روز گذشته نيز وجود نيترات در هوا از سوي سازمان حفاظت محيط‌زيست تاييد شد.
 

علوي بر شفاف سازي و ارائه اطلاعات درست از سوي مسئولان حفاظت محيط ‌زيست تأكيد كرد و گفت: اگر واقعاً در استان امكان اندازه‌گيري ميزان آلاينده‌ها وجود ندارد، اكيپ‌هايي از پايتخت به اينجا اعزام شوند تا ميزان آلاينده‌هاي هواي اهواز مشخص شود. در بارندگي ديشب كلانشهر اهواز موجي از بيماران تنفسي به طرف مراكز درماني سرازير شدند و مواردي از بيماري نيز در شهر اميديه گزارش شده است. شواهد عقلي و علمي مبتني بر دانش اپيدميولوژي حكم مي كند كه علت اصلي در شرايط جوي و آلودگي هواست كه وظيفه ذاتي سازمان حفاظت محيط زيست است كه ميزان آلودگي هوا را مشخص كند. اگر پارامترهايي كه اعلام مي شود در محدوده نرمال است، يا نياز به تجديد نظر در راستي آزمايي دستگاه هاي اندازه گيري وجود دارد و يا آلاينده هايي را بايد جستجو كرد كه تا به حال اندازه گيري نشده اند و يا اثرات تجميعي آلاينده ها را مسبب دانست.
 

دكتر محمدحسين سرمست، رئيس دانشگاه علوم پزشكي اهواز نيز كه هم اكنون در حال سركشي به بيماران بستري شده در بيمارستان هاي اهواز است، در خصوص آخرين آمار مراجعه كنندگان به بيمارستان ها به خبرنگار ايسنا گفت: بر اثر بارندگي شب گذشته، تا اين لحظه (ظهر سه شنبه) يك هزار و 792 نفر در شهر اهواز با علائم تنگي نفس به اورژانس ها مراجعه كرده اند كه يك هزار و 719 نفر از اين افراد به صورت سرپايي درمان شدند. همچنين 73 نفر از بيماران تنفسي نيز هم اكنون بستري هستند. در شهر اميديه نيز 400 نفر به اورژانس ها مراجعه كرده اند و هم اكنون دو نفر از اين تعداد بستري هستند. در شهر سوسنگرد نيز 40 نفر از شهروندان با مشكل تنگي نفس مواجه شده اند. در خصوص وضعيت تنفسي شهروندان در شمال استان هنوز گزارشي به دست ما نرسيده است.
 

مساله اين است كه اكنون شرايط در خوزستان اورژانسي است و در چنين مواقعي، اقدام سريع لازم است. خدا را شكر كه در ميان بيش از 15 هزار مراجعه به بيمارستان ها در خوزستان، موردي از مرگ به دليل تنگي نفس و آلودگي هوا مشاهده نشد، ولي متوجه باشيم كه نبايد منتظر ماند تا كسي جانش را از دست بدهد. همچنين توجه داشته باشيم كه تعداد افرادي كه اعلام مي شود، تنها آمار افرادي است كه به اورژانس و يا مراكز بيمارستاني مراجعه كرده و پرونده تشكيل داده اند؛ هستند افرادي كه به بيمارستان مراجعه نمي كنند و يا امكان مراجعه ندارند و در هيچ آماري هم شمارش نمي شوند.
 

توجه داشته باشيم كه اكنون ابتداي پاييز است و باران ادامه خواهد داشت؛ آلودگي هم كه هست...در چنين شرايطي از مسولان دولتي، وزارت بهداشت، سازمان حفاظت محيط زيست و شخص رئيس جمهور و استاندار خوزستان انتظار مي رود كه به سرعت وارد عمل شوند؛ تا نفسي هست...
 

گزارش از محمدامين صالحي ن‍ژاد؛ خبرنگار ايسنا 
 
https://deyarkaroon.ir/vdcbgsb8.rhb0gpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما

امسال اصلا بارونی نیومد