پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۶
کد مطلب : 108993
جالب است ۲
نشست هاي خبري مديران و مسئولين استان خوزستان به مناسبت هاي مختلف در سكوت خبري و با حضور جمعي از رسانه هاي برگزيده يكي پس از ديگري در حال برگزاری است اين كه كدام خبرنگار يا كدام رسانه در 365 روز سال چه حجم از اخبار آن سازمان يا اداره را پوشش داده است و در كدام برنامه هاي آن سازمان توليد محتوا داشته است مسئله اي است كه شايد در دانشكده خبر و يا كتاب هاي اصول خبر نويسي قابل تحسين و تقدير باشد اما در چشم روابط عمومي هاي استان خوزستان؛ خبرنگار فعال كسي است كه حداقل هفته اي دو بار جلوي چشم آنها ظاهر شود و در اتاق كار آن روابط عمومي حاضر شود
روابط عمومی های ضعیف و عدم شناخت اهالی رسانه
به گزارش پايگاه خبري ديار كارون، در شرح وظايف روابط عمومي ها اين گونه مي خوانيم كه : تنظيم، اطلاع رساني و برگزاري نشست ها و كنفرانس هاي خبري اداره كل، تهيه، تنظيم و صدور اطلاعيه، بيانيه، جوابيه و مواضع رسمي اداره كل، پاسخگويي به سوالات و مراجعات خبرنگاران و اصحاب رسانه و ارائه اطلاعات مورد نياز با لحاظ نمودن سطح و طبقه بندي اخبار و اطلاعات اداره كل، تهيه فيلم، عكس و گزارش خبري از مراسم ها و برنامه هاي اداره كل،  پوشش خبري و رسانه اي نشست ها، ديدارها و نمايشگاه ها، جشنواره ها و رويدادهاي داخلي و خارجي اداره كل، بررسي مستمر اخبار و رويدادهاي اداره كل در خبرهاي روزانه مطبوعات، خبرگزاري ها و فضاي مجازي، ارسال اخبار اداره كل براي رسانه ها براساس آيين نامه مدون،   شناسايي و بررسي وضعيت خبرگزاري ها و مطبوعات به لحاظ تاثيرگذاري، تيراژ و ميزان مخاطب،  بررسي درخواست هاي مصاحبه با رييس و معاونان اداره كل و اولويت بندي آن ها، دريافت محورها و سوالات اصلي مصاحبه ها و تنظيم پاسخهاي پيشنهادي،هماهنگي هاي لازم به منظور حضور مدير كل و معاونان اداره كل در خبرگزاري ها و مطبوعات، كنترل اخبار منتشره اداره كل در رسانه ها،تهيه بانك اطلاعاتي خبرنگاران، خبرگزاري ها و مطبوعات، انجام هماهنگي هاي لازم براي انجام سفرهاي رسانه اي خبرنگاران به استان هاي كشور و  رصد روزانه اخبار اداره كل و تهيه بولتن خبري روزانه.

اين ها گوشه اي از شرح وظايف روابط عمومي ها است كه در استان خوزستان كه از نظر كمي بعد از استان تهران دومين رتبه در كثرت مطبوعات كشور را دارد؛ به ندرت ديده مي شود و اكثر روابط عمومي ها جز تعدادي از رسانه هاي برگزيده با مابقي رسانه ها تعاملي دوسويه ندارند و انتشار خبر را فقط در قالب خبرگزاري هاي پنج گانه و آن رسانه ها مفيد مي دانند.

مدتي است كه نوع نگارش اخبار و پوشش برنامه هاي سازمان مورد نظر روابط عمومي ها نيست و فقط ارتباط را در قالب ديدار چهره به چهره نماينده اي از رسانه با مدير روابط عمومي به صورت يك روز در ميان مي دانند و اين گونه برداشت مي كنند كه هر رسانه اي كه در هفته دو يا سه بار به دفتر روابط عمومي مراجعه كرد و تعارفات مرسوم و احوال پرسي هاي روزمره را انجام داد شايسته دعوت در نشست هاي خبري و يا برنامه هاي تقدير است.

اين كه كدام خبرنگار يا كدام رسانه در 365 روز سال چه حجم از اخبار آن سازمان يا اداره را پوشش داده است و در كدام برنامه هاي آن سازمان توليد محتوا داشته است مسئله اي است كه شايد در دانشكده خبر و يا كتاب هاي اصول خبر نويسي قابل تحسين و تقدير باشد اما در چشم روابط عمومي هاي استان خوزستان؛ خبرنگار فعال كسي است كه حداقل هفته اي دو بار جلوي چشم آنها ظاهر شود و در اتاق كار آن روابط عمومي حاضر شود.

رسانه ها به عنوان چشم بيناي جامعه و به نمايندگي از عموم مردم بايد پل ارتباطي باشند تا مشكلات و دغدغه هاي مردمي و يا نارسايي هاي كاري و سازماني را انعكاس دهند اما متاسفانه اين مسئله هم در استان خوزستان مغفول واقع شده است و چنانچه رسانه اي از ارگان يا اداره اي انتقاد كند حتي اگر مورد شكايت آن سازمان يا اداره واقع نشود در برنامه هاي بعدي آن سازمان؛ توسط روابط عمومي آن سازمان يا اداره حذف دعوت مي شود و در برخي موارد مورد كم مهري در اختصاص آگهي هاي دولتي به آن رسانه مي شود.

رسانه ها در بحران هاي مختلف مي توانند ياري گر اداره ها و سازمان ها و دستگاه هاي امنيتي باشند در دوران سيل مخابره اخبار در رسانه ها موجب جلب مشاركت عمومي مردم از استان ها و كشور هاي ديگر شد، در حوادث آبان ماه سال های گذشته رسانه ها توانستند توطئه هاي دشمن را خنثي كنند و مردم را به وحدت بيشتر و پرهيز از پيروي از رسانه هاي معاند دعوت كنند، در بحران سيل خوزستان و آب گرفتگي اهواز و كارون همه ما شاهد بوديم كه تلاش رسانه ها موجب انتشار و مخابره اخبار خوزستان به سراسر دنيا شد و مسئولين بودجه هاي خوبي براي توسعه شبكه فاضلاب استان خوزستان اختصاص دادند، در دوران انتخابات اين رسانه ها بودند كه با دعوت از آحاد مردم زمينه  مشاركت حداكثري مردم را فراهم كردند و مثال هايي از اين قبيل كه همه شما به خوبي به نقش پررنگ رسانه ها در زمينه آگاه سازي و جلوگيري از انتشار شايعات واقف هستيد.

 اين مسيله به روشني مشخص است كه خبرگزاري هاي اصلي استان به جهت دارا بودن نيروي انساني بيشتر و سرمايه هاي مالي مكفي توانايي بيشتري نسبت به رسانه هاي الكترونيكي خصوصي در انتشار و پوشش اخبار دارند اما اين مسئله كه در هر دعوت و يا تقدير فقط چند خبرگزاري اصلي و چند دوستي كه به جهت ارتباط با روابط عمومي جلوي چشم آنها بوده اند مورد دعوت و يا تقدير قرار بگيرند ولي رسانه هايي كه در همه شرايط اخبار آن ها را منتشر كرده اند و داراي مجوز رسمي فعاليت از معاونت مطبوعاتي وزارت ارشاد هستند دعوت نشوند اين شائبه را ايجاد مي كند كه مدير آن سازمان يا اداره نمي خواهد به عموم رسانه ها به نمايندگي از مردم پاسخگو باشد و مي خواهد فقط كساني كه خودش انتخاب مي كند در جلسه حضور داشته باشند تا مبادا انتقادي از عملكرد مجموعه مديريتي او گرفته شود و يا خبري منفي از سازمان تحت تصدي او به تهران مخابره شود.
 
البته اين كه مدير روابط عمومي يك سازمان نداند كه در طول فعاليت يكساله كدام رسانه به دور از حب و بغض شخصي به صورت حرفه اي اخبار را پوشش داده است ضعف آن مدير روابط عمومي است كه اخبار را به صورت مستمر رصد نكرده است چرا كه رصد روزانه اخبار جزيي از وظايف يك مدير روابط عمومي موفق و كاردان است در بسياري از موارد مشاهد شده است كه روابط عمومي هاي استان به مناسبت روز خبرنگار و هفته دولت و به علت شيوع كرونا با ارسال يك عدد تقدير نامه به دفتر رسانه از زحمات آن ها تقدير كرده اند و يا كارشناسان روابط عمومي در معيت جمع محدودي از مديران و معاونان با حضور در دفتر رسانه از زحمات يكساله تيم خبري آن رسانه تقدير كرده اند و در كنار آن تقدير عملكرد يكساله خود را به مناسبت هفته دولت ارائه دادند كه اين هم كاري زيبنده و حرفه اي است.

نكته ديگري كه در اين ميان از روابط عمومي ها شنيده مي شود اين است كه آنها انتشار اخبار را فقط در خبرگزاري هاي دولتي مي خواهند و بارها به صراحت گفته اند كه ما برايمان فلان خبرگزاري مهم است ولي مدير ما انتشار اخبار در پايگاه هاي خبري خصوصي و يا نشريات و روزنامه هاي كاغذي را نمي پسندد.

البته اين موضوع به اهالي رسانه ضرر و زياني نمي زند چرا كه در دنياي امروز حجم اخبار آن قدر زياد است كه حتي اگر كل اداره هاي دولتي بخواهند يك رسانه را در جلسات و نشست هاي خبري و برنامه هاي تقديري خود دعوت نكنند آن رسانه مي تواند به رسالت حرفه اي خود عمل كند و اخبار را به صورت منصفانه و به دور از حب و بغض پوشش دهد و يا حتي اگر پوشش ندهد اين رسانه نيست كه ضرر كرده است بلكه آن مدير و مدير روابط عمومي نتوانسته اند اخبار خود را به سمع و نظر مخاطبان برسانند و يقيناً آن ها متضرر خواهند شد چرا كه رسانه هرچند كه كوچك و ضعيف باشد اما به اندازه خود مخاطب دارد و به اندازه همان مخاطبان اثرگذار خواهد بود پس از ظرفيت عظيم رسانه ها نبايد غافل باشيم.

بر همه روشن است كه مدير روابط عمومي و مدير هر سازمان هر از گاهي بركنار مي شوند اما يك رسانه ي حرفه اي و متعهد تا سال هاي سال به رسالت خبررساني خود در جهت تنوير افكار عمومي ادامه خواهد داد و اين تلاش را براي مسيولين يا مدير اداره ها انجام نمي دهد او كار خبررسانه متعهدانه را در مرحله اول براي رسالت خبري خود انجام مي دهد و در مرحله دوم براي توسعه و آباداني شهر، استان و كشور و اهداف و آرمان هاي ملي و مذهبي خود انجام مي دهد و چنانچه در اين مسير اطلاع رساني موفقيتي حاصل كند اين موفقيت دامن گير شهر، استان و كشور خواهد شد.

نکته نخ نما شده دیگر در ارتباط با عملکرد ضعیف روابط عمومی های استان خوزستان این است که در مناسبت های مختلف از جمله 17 مرداد که روز خبرنگار است به دفتر 5 خبرگزاری مطرح استان می روند و یا از 5 پیشکسوت استان تقدیر می کنند اما آیا یک بار از وجدان خود پرسیده اند که خبرنگار جوان و یا رسانه ای که مدیر آن جوان است نیاز به دلجویی، تقدیر یا تبریک روز خبرنگار دارد یا نه؟
پاسخ نه است چون این روابط عمومی های ضعیف به خوبی دانسته اند که چند نفر از اهالی رسانه استان خوزستان در ماندن یا ابقای مدیر اداره و دستگاه آنها ربط دارند و این نکته ای بسیار دردآور و قابل تامل برای جماعتی است که با شعار تعامل و فرهنگ بر این صندلی تکیه زده اند و حکم کارشناسی روابط عمومی را دریافت کرده اند.

مجتبی حیدری/ پایگاه خبری دیار کارون
https://deyarkaroon.ir/vdchw6nzx23nvwd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما